PILATES JA TERVIS

Pilates sobib suurepäraselt taastusravi toetava treeninguna, sest kontrollitud liigutused ja hingamine aitavad vähendada valu ning leevendada liigeste jäikust. Samuti õpetavad need hoidma tasakaalu ja joondama keha õigesti, misläbi väheneb edaspidine vigastuste tekkimise oht. Lisaks on pilatese harjutused mitmekülgsed ning neid saab kohandada vastavalt iga inimese vajadustele. Pilatese-masinatel sooritatavate harjutuste käigus taastub liikumisvõime eriliselt kiiresti. Paljud arstid, füsioterapeudid, kiropraktikud ja ortopeedid soovitavad täiendada tavapärast füsioteraapiat pilatese treeningutega – harjutused on enamat kui konservatiivne ortopeediline ravi.

Harjutused tugevdavad lihaseid ja lisavad paindlikkust, joondavad selgroo 'õigesti' ning hõlmavad kogu keha – erinevalt tavapärastest isomeetrilistest ja isokineetilistest harjutustest. Rõhk on pigem neuromuskulaarsel treenimisel ning liigutuste täpsusel ja kvaliteedil kui "tugevaks saamisel".

Meeldetuletusena tuleb lisada, et pilates ei mõju üleöö, vaid tulemusteni jõudmine nõuab järjepidevust. Harjutusi tuleb sooritada õigesti ning vastava koolituse saanud treeneri hoolika järelevalve ja juhendamise all.

NB! Pilates sobib suurepäraselt krooniliste, näiteks valest kehahoiakust, istuvast eluviisist või vanadest vigastustest tekkinud valude leevendamiseks. Tõsisemate vaevuste või värskete traumade puhul soovitame teil tungivalt enne treeningutega alustamist nõu pidada arstiga. Samuti on kasulik konsulteerida meie treeneriga, sest teatud juhtudel tuleb enne rühmatreeninguga liitumist võtta alustuseks paar eratundi personaalsel juhendamisel.

Pilatese kasutegurid:

• vähenenud lihaspinge

• üleüldine parem lihastoonus ja tugevamad lihased

• tugevamad seljalihased, tugev ja paindlik selgroog

• suurenenud liigeste liikuvus

• parem rüht

• parem koordinatsioon ja tasakaal

• korras vereringe

• tugevamad kopsud

• oskus lõdvestuda

• suurem vastupidavus ja taluvus

• stress alaneb, pingeid on vähem ja energiat rohkem

 

Pilatesest saab abi saab kõikvõimalike tervisehädade puhul:

• õnnetusjuhtumite järgsed ja spordivigastused

• pahkluu, puusa- ja põlveliigese vigastused

• nikastused, nihestused ja lihaste rebendid

• lihaspinged

• krooniline kaela-, õla- ja seljavalu

• istmikunärvivalu

• tendiniit ehk kõõlusepõletik

• fibromüalgia ehk lihasreuma

• skolioos, osteoporoos, artriit

• puusa- või põlveliigeste operatsioonid või väljavahetamine

• Sclerosis Multiplex

• Parkinsoni tõbi

• astma

 

Pilates ja rasedus

Pilates sobib suurepäraselt ka raseduseaegseks treeningprogrammiks. Pilatese-harjutused tugevdavad alakeha-, vaagna- ja seljalihaseid – ehk teisisõnu lihaseid, millele langeb suurim koormus lapse kandmise ajal ning sünnitamisel. Tugev selg ja hea rüht vähendavad vigastuste või seljavalude tekkimise ohtu, harjutused ei nõua liigset pingutamist ning paranenud vereringe ja ainevahetuse tulemusena saab ema kõhus olev beebi paremini kätte hapnikku ja vajalikke toitaineid. Hingamistehnika rahustab ja annab rahulolutunde, pilatese-treening ei väsita, vaid pigem tõstab energiataset – ja kui ema on õnnelik, on ka laps õnnelik. Seega sobib pilates kindlasti rasedatele, seda nii esimesel kui 31. rasedusnädalal, ning aitab ühtlasi sünnitusjärgselt taastada füüsilist vormi ja enesetunnet. 

  

Pilates ja seljavalu

Selgroolülide vaheliste kõhrketaste degeneratsioon, väljasopistused, nihestused, rebenemised on kõik erinevad põhjused, millega kaasneb seljavalu. Kuigi põhjused on erinevad, tekib valu peamiselt seetõttu, et kõhrketas ei funktsioneeri õigesti, hõõrub vastu selgrookanalis asetsevaid närve ja põhjustab põletikulisust.

Mitmed hiljutised uuringud on tõestanud, et pilates aitab leevendada jäikus- ja ebamugavustunnet seljas, mis reeglina seljavaludega kaasneb, kuna harjutused parandavad vereringet ja lisavad painduvust. Harjutused tugevdavad selgroogu ümbritsevaid lihaseid, aitavad seeläbi saavutada parema kehahoiaku, mis omakorda aitab kõigil siseorganitel paremini funktsioneerida. Kehahoiak muutub sümmeetriliseks, lihased muutuvad tugevamaks, lihaspinged leevenduvad, selg on vähem pinges ja selgroolülidele langeb väiksem koormus.

Pilatese-harjutused õpetavad oma keha pidevalt jälgima, misläbi on võimalik vabaneda halbadest, seljavalu esilekutsunud harjumustest (näiteks valed kehahoiakud istumisel, kõndimisel jne).

Enne pilatesega alustamist on soovitav konsulteerida arstiga, sest on mitmeid seljahädasid, mille puhul pilates ei pruugi aidata. Juhul, kui teie arst on aga pilatesega päri, tuleks kindlasti treeningud tõsiselt ette võtta, sest pilates on üks parimaid, ohutumaid ja efektiivsemaid ravimeetodeid seljavalude korral. Pilatese-harjutusi tuleb kindlasti alustada treeneri juhendamisel, sest valesti sooritatud harjutused või ülepingutamine võivad teha palju kahju, süvendada valu ja põhjustada soovimatuid vigastusi.

 

Pilates ja kaela- ning õlavalud

Alateadlikult tõmbavad paljud meist õlad pingesse ja seeläbi saab lõhutud keha loomulik tasakaal. Käed kinnituvad keha külge rangluu, õlavarreluu ja õlaliigese abil ning igal ühenduslülil on oma liikuvusulatus ning ajastatus, läbi mille tekib liigutuste harmoonia. Pingesolek takistab keha loomupärast liikuvust, tekivad lihaspinged ning seejärel valu.

Pilatese harjutused õpetavad, kuidas käeliigutused sõltuvad rühist ja rüht omakorda alakeha lihastest. Liikuvus omakorda eeldab tasakaalu ja stabiilsust, mis peab dünaamiliselt muutuma vastavalt tehtavatele liigutustele. Pilates õpetab kontrollima oma keha, jälgima oma liigutusi ja kehahoiakuid, hoidma vajalikke lihaseid pinges ning õigeid lihaseid lõdvestama – ehk teisisõnu – taastama loomuliku kehahoiaku ja -tasakaalu.

 

Pilates ja fibromüalgia

Pilates aitab leevendada lihasreumast tingitud valusid, kuna harjutused ühest küljest tugevdavad lihaseid, teisest küljest aga aitavad leevendada lihaspingeid. Harjutused on üles ehitatud selliselt, et lihaste tugevnemine toimub järkjärgult ja tasapisi ning koormus liigestele praktiliselt puudub. Samuti pole pilatese harjutused äkilised, vaid pigem aeglaselt venitavad lihaseid ja aegamisi suurendavad liigeste liikuvust, seega on välistatud võimalike vigastuste oht. Harjutused lõõgastavad ja aitavad vähendada valudest tekkinud stressi ning väsimust ning tõstavad üldist energiataset.

 

Pilates ja artriit

Artriit ehk liigesepõletik põhjustab liigeste jäikust ja vähest liikuvust, põletikukolded ja paistetus tekitavad pideva ebamugavustunde, kroonilised valud aga kutsuvad esile väsimuse. Pilates aitab võidelda kõigi nimetatud ilmingutega, taastades liigeste liikuvuse ja painduvuse ning leevendades seeläbi valulikkust. Artriit võib tabada igaüht, vanusegrupist olenemata, ning ravimata jätmise korral võib haigus pöördumatult kahjustada nii liigeseid, luid, siseorganeid kui nahka. Enamasti saavad kahjustatud liikuvamad liigesed – põlved, küünarnukid ja sõrmed. Kuigi artriiti täielikult 'välja' ravida pole võimalik, on paljud meedikud üksmeelel, et pilatese-treeningud aitavad oluliselt olukorda parandada.

Regulaarne pilatese-harjutuste sooritamine aitab säilitada haigestunud liigeste liikuvust, vähendada jäikustunnet ja leevendada valusid. Pilates 'õlitab' liigeseid, aitab üles ehitada kõhrluud, tugevdab nii luid kui lihaseid. Harjutusi saab kohandada vastavalt individuaalsetele vajadustele – näiteks suunata harjutused vaid lihastele ilma liigeseid kaasamata või kombineerida harjutusi, mis ühendavad liigeste ja lihaste liikumised ning kaasavad ka ümbritsevad lihased, mis aitavad vähendada liigestele langevat koormust – väiksem koormus liigesele tähendab aga vähem valu. Vigastustest hoidumiseks tuleb kõiki harjutusi teha kvalifitseeritud treeneri juhtimisel – kes ühtlasi oskab koostada ka sobiva ja efektiivseima harjutuste kava vastavalt konkreetsetele vajadustele.

 

Pilates ja skolioos

Skolioosi puhul pole tegemist haigusega, vaid pigem kroonilise seisundiga, mille puhul on selgroog asümmeetriliselt deformeerunud ning seda ümbritsevad lihasgrupid moondunud. Skolioosi diagnoos pannakse juhul, kui röntgenipildil tuvastatakse selgroo S-kuju, mille deformeerumisnurk on vähemalt 30 kraadi, kuid ka nõrgem esinemisvorm võib põhjustada palju kannatusi – spasme, selja- ja kaelavalusid jne.

Hea uudis on see, et mitmed hiljutised uuringud on tõestanud, et pilatese-harjutused on skolioosi puhul ohutud ning annavad samas väga tõhusaid tulemusi. Harjutused aitavad tugevdada selgroogu ümbritsevaid lihaseid ning pidev "oma keha rütmi ja asendite" jälgimine aitab kontrollida rühti n-ö seestpoolt.

On enam kui selge, et skolioosi täielikult ravida pole võimalik, kuid pilates aitab saavutada enda ja oma seisundi üle kontrolli ehk sõna otseses mõttes annab tugevama selgroo. Tulemused ilmnevad tasapisi ja pikaaegsel treenimisel, mida tuleb kindlasti teha kvalifitseeritud treeneri käe all, et õrna selgroogu ja selgroolülisid mitte vigastada.